Vámpírok a vámpíros filmek szempontjából 1.
Dracula(1931)
A vámpírológia története már az ókorban megszületett. Már akkoriban léteztek mondák olyan lényekről, akik mások a vérét isszák és csak így képesek élni. Sőt elterjedt babona volt, hogyha egy harcos megöl egy másik harcost és annak megissza a vérét, és megeszi a szívét, úgy elnyeri annak erejét. Ez a kultusz mára sem hagyott alább, Hollywood az 1900-as évek elejétől fogva ontja a vámpíros filmeket, ugyan egy időre eltűntek ezek a filmek, például 1940-1960-ig nem nagyon jelentek meg ilyen témájú filmek, manapság viszont megint visszatérnek újabb formában ahol már egészen másmilyenek a vámpírok. Általában szerethető teremtmények szemben a régebben megszokott ideáltól.(Próbálom ötvözni a filmet és a könyveket ha létezik, és egyesítve írom le őket)
A vámpírok iránti komoly érdeklődés nem új keletű mánia, az első ilyen jellegű irodalmi mű 1897-ben megjelent ez Bram Stroke Drakulája volt. Ezen könyvalapján készült el ugye később a film 1931-ben Lugosi Béla főszereplésével. Ez a film technikailag, nem veheti fel a versenyt a későbbi vámpíros filmekkel. A film össz költségvetése mindössze 335.000 dollár volt. Miért pont Lugosi lett Dracula? Jó kérdés, nem beszélt jól angolul, emiatt is erős akcentusa a filmben(furcsa is volt hogy jól érthető az angolja). Ez a film meghozta neki a világsikert és egyben be is skatulyázta, szinte nem is játszott más karaktert, pályafutása alatt. Itt a vámpír (Drakula) alapjaiban tér el a mai vámpíros filmektől, a vámpír erős, de nem feszítik ezt a végletekig, tehát nem emel fel házakat, csak meghajlítja a cellája rácsait. Ebben a filmben nem is merül fel a kérdés azzal, hogy mivel táplálkozzon Drakula csakis emberi vért ihat, ami ugye elég „realisztikus” mert ha már vámpír a vámpír, akkor csak emberből igyon ne fanyarodon rá kis állatokra, mint később. A vámpír egyik legnagyobb fegyvere a delejezés, megigézi az embereket, hogy hallgassanak rá és kövessék őt. Ezzel a fegyverrel szerez magának élelmet a vámpír. Általában inkább fiatal és üde nőket szív, ki mint férfiakat, és hát ezzel a képességgel nem nehéz a hódítás. Ez a Drakula 3 alapvető dologban tér el a mai filmes vámpírtól az egyik a szolga megszerzése. Drakula mindig szerez magának egy szolgát, aki szintén hajlamos a vámpírikus vérszívásra, de ő nem eszik emberből csak kisebb rovarokat fogyaszt, amik nagyjából kiszolgálják étvágyát. Azért is kell neki a szolga, hogy a nappal kisebb szolgálatokat tegyen neki, és hogy segítse őt a vacsora megszerzésében. A következő alapvető eltérés a többi filmtől hogy Drakulának abban a földben kell nyugovóra térni, amiben született. A koporsó ugye adott, de abban annak a földnek kell lennie, amiben született. A harmadik eltérés az a vámpír alakváltása, ha egy laikustól kérdezzük, hogy milyen is egy vámpír a legtöbben azt fogják mondani, hogy denevérré változik, és elrepül. Nos, ez érdekes momentum szinte egy későbbi vámpíros filmbe sem került bele, ami ugye érdekes mert a repülés egy elég kényelmes utazási forma, de ezt később ki váltották más különleges képességekkel. A vámpír ebben a filmben vagy farkas alakot tud ölteni vagy denevér alakot. A farkassal ugye megint probléma van, mert a későbbi filmekben a vámpírok és farkasok nem igazán jönnek ki jól egymással. Ez szinte egyetemes az új keletű vámpíros filmekben, de itt ez egy kedvelt formája. A vámpír farkas ellentétnek az oka szerintem egyszerűen a nézettség kérdése, a Drakulában a vámpír nem akar be illeszkedni az emberi világba szinte o az isten nincs, ellensége csupán egy maroknyi ember küzd ellene, de gondoljunk csak bele, hogy milyen unalmasak lennének a vámpíros filmek, könyvek, ha csak az emberekkel küzdenék a vámpírok. Kellett egy olyan valami, ami fel tudja venni a versenyt vele, még ha csak részben is. Ez az oka annak, hogy első számú ellenségek lettek. Az utolsó tényező ehhez a filmhez a nő, a nő a vámpír vágyálma minden filmben megjelenik, általában lenyűgöző szépségű néha különleges képességű hölgyekről van szó. Itt a vámpír vágyálma egy Mina Weston nevű hölgy. akit nem csak ebédnek szánta, hanem tényleg szerette. A későbbi filmben sokkal életszerűbb a vonzalom, valószínűleg 1931-ben a filmszövetség nem engedélyezett semmilyen puritanizmust a filmvásznon. Az 1992-s remakeban az érzelmek sokkal erősebbek, és jobban láthatjuk a Dracula(Gary Oldman) ráhatását Minára.
Ezt a filmet azért elemeztem ilyen részletesen, mert ez volt az első ilyen témájú film, ez a film adja a későbbi vámpíros filmeknek az alapját, még ha csak részbeli hasonlóságok vannak későbbi filmekkel. Azért ha jól bele gondolunk az alapok nem változtak, amiket itt felsoroltam tulajdonságok nagy körvonalakban benne vannak a későbbi filmekben.Ezen tulajdonságok mentén haladva szeretném elemezni a későbbi vámpíros filmeket is. Egy személyes megjegyzés, aki végig nézi az 1931-es Drakulát, egy ritka csemegét láthat, érdekes tényleg hogy hogy próbálnak megoldani dolgokat bábokkal például. Nekem mondjuk akkor is a magyar szöveg tetszett az egyébként teljesen angol nyelvű filmben :D.....